Weer een h-a-h-krant ter ziele

Gepubliceerd op 3 maart 2020 om 18:51

Een klein berichtje in Het Kontakt vertelt dat hun concurrent de IJssel- en Lekstreek Krimpenerwaard uit de markt wordt gehaald. Op 25 maart verschijnt de laatste editie. Uitgever DPG heeft ongetwijfeld besloten ermee te stoppen, om het verlies in de papieren media-sector te beperken. Door 'samenwerking' met de uitgever Kontakt Mediapartners hoopt DPG de schade beperken die de overgebleven Capelse IJssel- en Lekstreek op kan lopen als adverteerders afhaken, omdat die voor een kleiner bereik in verhouding meer moeten gaan betalen.

Dezelfde terugtrekkende beweging maakte de uitgever van de IJssel- en Lekstreek al eerder, door Nieuwerkerk te schrappen en te gaan 'samenwerken' met Hart van Holland, teneinde samen het hoofd in de regio boven water te kunnen houden.

De Goudse Post, ook van DPG redt het nog net, omdat DPG daar een redacteur/journalist/fotograaf heeft die er meer ziel en zaligheid in stopt dan haar salaris rechtvaardigt. Wel moest de oplage van die krant omlaag en verschijnt hij niet meer in een groot gebied in de Krimpenerwaard, zodat ook daar Het Kontakt het alleen nog voor het zeggen heeft.

Al met al holt de onafhankelijke lokale journalistiek, die het qua inkomsten van adverteerders moet hebben, achteruit. Niet alleen lokale kranten kampen met omzetproblemen, ook radio- en televisiezenders. De oorzaak -> op internet plaats en vind je alles en het bereik is wereldwijd! De markt doet zijn werk, keihard, maar of dit maatschappelijk een verrijking is betwijfel ik zeer. Het aanbod op internet is zo groot, dat mensen alleen de hardst geschreeuwde boodschappen zien of alleen inzoomen op hun eerste keus en niet meekrijgen van wat er verder in de buurt aan de hand is, zoals politiek en nieuws van clubs en instanties die zich inzetten voor de maatschappij. Gevolg: terugloop van belangstelling, leegloop bij verenigingen, gebrek aan instroom politici.

Alleen ouderen lezen nog kranten. Gek? Neen, want kranten schrijven, in tegenstelling tot 'social' media, volzinnen en dat is wat ouderen gewend zijn en de verhalen zijn gemiddeld ook niet echt te vergelijken met het audiovisuele aanbod van Netflix, YouTube, Facebook en andere daarop geënte plaatjesmakers. Ouderen zijn ook meer betrokken bij hun buurt, want als je niet meer werkt heb je daar meer tijd voor en social media zijn leuk, maar lastig om mee om te gaan.

Maatschappelijk betekent verschraling van papieren lokale nieuwsbladen een ramp. Welke uitgever betaalt nog voor iemand om achter het nieuws aan te gaan? De keuze om klakkeloos persberichten en propaganda over te nemen is de standaard geworden. Of dat bericht van een politieke partij komt, of van een adverteerder, maakt niet uit. En waarom zou de uitgever van de laatste krant in jouw regio de moeite doen om de inhoud van een persbericht verifiëren, of op zijn minst te verwerken in bewoordingen en met een context waaraan je de kleur of kwaliteit van de krant c.q. journalist herkent? Dat kost geld. Leuke evenementen aankondigen? Alleen tegen betaling. Een verslagje van een activiteit? Stuur zelf maar een berichtje met een foto!

De lokale kranten van 'oplagebeluste mediabedrijven' bevatten daarom net voldoende goedkoop vergaarde tekstuele vulling en gratis verkregen foto’s om de advertenties van hun klanten langs de NEE NEE stickers te loodsen.

Je mag natuurlijk niet alle lokale kranten over een kam scheren. Het Kontakt bijvoorbeeld. Die doet het niet slecht, omdat uitgever Floor de Groot van Kontakt Mediapartners uit Goudriaan snapt wat er leeft in de waarden en nog steeds voor de inhoud gaat. Niet voor niets houdt hij wel stand en trekt DPG daar aan het kortste eind.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.